Anna Sørensen
Otto
Frello
„Interesuje
mnie publiczność – inni malarze koncentrują się na tym, co sami
czują. Ja tego nie robię. Mnie zajmuje, jak sprawić, żeby ludzie
przyszli, spojrzeli, a najlepiej, żeby wrócili także następnego
dnia.”
Moje
pierwsze spotkanie z dziełami Otto Frello miało miejsce kilkanaście
lat temu w Varde.
Miasto położone w
południowo-zachodniej Jutlandii, gdzie
centralny punkt miasta stanowi romański kościół św. Jakuba z XII
wieku. Nie to jednak przyciąga zwiedzających do tego miasteczka, ale Muzeum Frello,
poświęcone jego twórczości.
Muzeum
jest częścią Varde Museum,
instytucji kulturalnej, która łączy kilka miejscowych muzeów i
prezentuje historię oraz kulturę regionu. Muzeum
Frello jest główną atrakcją tego miasteczka.
Przyciąga miłośników fantastycznej sztuki zarówno mieszkańców, jak i
turystów z zagranicy.
W Museum
Frello można podziwiać imponujące obrazy,
które Frello stworzył, pełne detali, zaskakujących elementów i
surrealistycznych motywów. Jego prace często ukazują sceny z
pogranicza snu i rzeczywistości, gdzie realistyczne elementy
przeplatają się z fantastycznymi detalami i absurdalnymi sytuacjami.
Każdy obraz to mały zamknięty świat, pełen drobnych szczegółów, które
zapraszają widza do odkrywania i interpretowania na wiele sposobów.
Chciałabym podkreślić, że Otto Frello nie mieszkał w Varde. Urodził się w 1924 w miasteczku Outurup w
Danii, a większą część swojego życia spędził w Kopenhadze, gdzie
rozwijał swoją karierę jako malarz i ilustrator. Był duńskim
malarzem, który stworzył około 80 obrazów od lat 70. Jego dzieła
charakteryzują się niezwykłą wyobraźnią i eksperymentami z ramami
oraz perspektywą. Frello wykorzystywał interakcję z widzem. Włączał
go w narrację obrazu. Był znany z dążenia do przekraczania granic
sztuki, tworząc m.in. obrazy 3D i eksperymentując z czwartym wymiarem
– czasem. Przez lata pozostawał outsiderem w duńskiej sztuce,
zyskał popularność dzięki unikalnemu podejściu.
Varde
stało się miejscem związanym z jego twórczością, Miasto postanowiło
uczcić jego dorobek poprzez stworzenie Museum
Frello. Muzeum to prezentuje jego prace i
jest poświęcone jego artystycznemu dziedzictwu. W Varde można także
znaleźć kilka murali i sztuk publicznych inspirowanych jego stylem,
co podkreśla więź miasta z tym artystą.
Otto
Frello spędził wiele lat swojego życia, rozwijając styl malarski,
który był szczegółowy i tajemniczy zarazem. Właśnie to muzeum
pozwala przybliżyć widzom jego artystyczny dorobek i zobaczyć, jak
artysta balansował na granicy między rzeczywistością, snem a
wyobraźnią. Frello posługiwał się tradycyjnymi technikami malarskimi,
które przypominają klasycznych mistrzów europejskich, takich jak
Hieronymus Bosch czy Pieter Bruegel.
Cytat,
który przytoczyłam tutaj na samym początku odzwierciedla jego
wyjątkowe podejście do sztuki. Nie chodziło mu tylko o własne emocje,
lecz o przyciągnięcie i zaangażowanie widza w dialog z jego dziełami.
Frello pragnął, aby jego obrazy zapraszały do ponownej refleksji i
odkrywania nowych szczegółów.
Sztuka
Frello odzwierciedla pragnienia przekraczania granic realizmu,
wprowadzając widzów w fantastyczny świat pełen detali. Choć sam przez
długi czas pozostawał na uboczu duńskiej sceny artystycznej, jego
unikalne podejście zyskało popularność i uznanie. Malarz dążył do
tego, aby jego obrazy nie tylko opowiadały historie, ale i zapraszały
widza do powrotu i odkrywania ukrytych znaczeń. Poświęcił się także
eksperymentom z wymiarem czasu, próbując uchwycić go w swoich
dziełach.
Ten cytat,
który tak często jest przytaczany, gdy mówimy o Otto Frello, oddaje
jego filozoficzne podejście do sztuki jako artysty. To widz staje w
centrum doświadczenia, a nie artysta. Odbiorca analizuje dzieło,
wyraża własne emocje, powraca i odkrywa na nowo. Otto Frello wciąga
widza w wyimaginowany świat, wypełniony fantastycznymi, postaciami,
architekturą, maszynami.
Jeden z
jego najbardziej znanych obrazów, „Skrzynia marzeń”
(Drømmeskabet),
to kompozycja pełna symboliki, która łączy elementy fantastyczne z
realistycznymi detalami. Obraz ten przedstawia wyimaginowany świat, w
którym pojawiają się dziwne maszyny, tajemnicze postacie i potężne,
surrealistyczne krajobrazy. Frello balansuje na granicy między
rzeczywistością a wyobraźnią. Zachęca widza do refleksji nad naturą
marzeniem i snami. W obrazie tym znajdziemy elementy surrealistyczne
i oniryczne.
Kolejne
motywy, które znajdziemy w jego dziełach to niezwykła architektura z
detalami, postaciami, które tą architekturę wypełniają, splatają się
z nią, tworząc jeden organ. Często Kopenhaga, miasto, które
inspirowało malarza, odkrywana jest na nowo. Miasto snów, marzeń,
wyciągnięte z baśni Jana Christiana Andersena.
Jednym z
moich ulubionych dzieł o tej tematyce jest „Kopenhaga” (Københavnerbillede)
1983-89 119x 184 cm. (reprodukcja na https://www.wikiart.org/en/otto-frello/all-works)
Widzimy tu
na pierwszym miejscu jedną z głównych ulic starej Kopenhagi Strøget
i Amagertorv a w tle Kościół
św. Mikołaja.
Budynki
oddane z dokładnością i realizmem. Jednak nie tylko to przyciąga
uwagę, lecz i postacie, mieszkańcy Kopenhagi. Każda z nich jest inna.
Kobieta sprzedająca warzywa, starucha karcąca młodego chłopca. Co
ciekawe widzimy tu postacie współczesne, ale i też z minionych epok,
co podpowiada nam ich ubiór. Czas tu się zatrzymał. Miasto żyje,
teraźniejszość przeplata się z przeszłością. Pojęcie czasu i podział
czasu tu nie istnieje. Różne wymiary czasowe nakładają się na siebie,
ale tworzą jedność.
Kolejnym
dziełem inspirowanym Kopenhagą jest „Kongens
Nytorv”
1995-96. 100x180cm. Kongens
Nytorv (dosłownie: Królewski Nowy
Targ).
(reprodukcja na https://www.wikiart.org/en/otto-frello/all-works) Plac w Kopenhadze,
położony w centrum miasta, między ulicą Strøget a Nyhavn.
Na placu znajduje się stacja kopenhaskiego
metra. Jest
największym placem w mieście i miejcem
turystycznym. Kongens Nytorv powstał w II połowie XVII w. podczas panowania króla Chrystiana V.
Było to dawne wysypisko i miejsce przeładunku towarów z niedalekiego portu Nyhavn. Plac
otwarto w 1688 roku, łącznie z usytuowanym na środku pozłacanym
pomnikiem króla Chrystiana V, pierwszym pomnikiem konnym w
Skandynawii. W 1946 roku statuę zastąpiono inną, odlaną z brązu. Plac
przebudowano w 1749 roku na polecenie króla od tej pory, aż do 1908
roku, był placem ceremonii dla królewskiego wojska Fryderyka V. Wtedy
też ostatecznie ukształtowano go w formie, która przetrwała do XXI
wieku.
W
obrazie Otto Frella nie znajdziemy budynków
przypominających te, które znajdują się przy placu. Wyciągnięte są
one wprost z fabryki Kopenhaskiej Porcelany. Delikatne, koronkowe z
charakterystycznymi wzorami kwiatowymi. Przypominają porcelanowe
imbryki, wazy. Artysta ponownie zabiera widza w inny wymiar, bawi się
z nim i zaprasza do zabawy, formą, wyobraźnią. Miejsce, które
istnieje w rzeczywistości staje się surrealistyczną wizją artysty.
W kolejnym
dziele „Mała
syrenka” (Den
Lille Havfrue) 1996 (reprodukcja na https://www.wikiart.org/en/otto-frello/all-works).
Otto Frello zabiera nas w baśnie Jana Christiana Andersena. Na
pierwszym planie widzimy małą syrenkę, obserwującą Kopenhagę. Siedzi
przyczajona w kanale. Tutaj też odnajdziemy znane budynki kopenhaskie
jak: Giełdę z charakterystyczną spiralną wieżą, monumentalny
parlament i po prawej stronie kościół Holmens. Budynki przedstawione
są z żabiej perspektywy. Widz widzi to co syrenka, obiekty
zniekształcone tak jakby się je oglądało przez pryzmat wody. Ku
naszemu zaskoczeniu sama postać syrenki nie jest pięknością.
Przypomina bardziej rybę z wodorostami na głowie niż młodą kobietę.
Nie
tylko Kopenhaga była inspiracją dla Otto Frello. W swojej twórczości
poruszał takie tematy, jak natura, ciało, maszyna. Motyw połączenia
człowieka z naturą i maszynami tworzy cykl obrazów surrealistycznych,
w których człowiek i zwierzęta stają się częścią ekosystemu, śmierci
i odrodzenia.
W
obrazie „Stare
drzewo” (Det
gamle træ)
1990 znajdziemy wiele ukrytych symboli (reprodukcja na https://carombk.weebly.com/otto-frello.html).
Frello wprowadza widza w baśniowy, magiczny nastrój. W centrum obrazu
widzimy stare drzewo, struktura jego oddana jest bardzo
realistycznie. Gałęzie, pęknięcia są tu wymodelowane z niezwykłą
dokładnością. Drzewo symbolizuje starość, czas, przemijanie. Stanowi
jednak też centrum życia, odrodzenia. Jeśli bliżej się przyjrzymy
zobaczymy w dziuplach i pęknięciach tego drzewa małe istoty, które
znalazły tu swoje schronienie. Na wpół umarłe drzewo staje się
centrum życia. Daje poczucie bezpieczeństwa. Staje się światem samym
w sobie. Ciekawy też tu jest korowód ludzi, który zmierza w kierunku
drzewa.
W
ludowych podaniach drzewa pełniły rolę mistycznych strażników lub
schronień dla duchów natury i magicznych stworzeń. Ludzie oddawali
drzewom cześć. Powstawały święte gaje, gdzie ludzie składali duchom
ofiary.
W
mitologii nordyckiej, do której Otto Frello często się odwołuje
Drzewo Życia, znane jako Yggdrasil,
pełni rolę łącznika między dziewięcioma światami. Zamieszkują tam
różne istoty, takie jak bogowie, ludzie czy olbrzymy. Yggdrasil jest
przedstawiane jako ogromne, święte drzewo, którego korzenie i gałęzie
rozciągają się do wszystkich światów. Stanowi ono centrum
wszechświata. Drzewo to również jest źródłem mądrości i wiedzy, ale
tylko dla tych którzy są gotowi poszukiwać głębszego zrozumienia
istnienia. Czy postacie, które tu widzimy na obrazie podążają do
drzewa by posiąść mądrość? Tego nie wiemy. Zaproszeni jesteśmy przez
artystę do innego świata. Zachęca nas do refleksji nad naturą, życiem
i miejscem człowieka we wszechświecie.
Do
refleksji nad światem przyrody zaprasza nas dzieło „Ściółka
leśna” (Skovbunden),
1986 (reprodukcja na https://carombk.weebly.com/otto-frello.html).
Obraz przedstawia bogactwo życia na dnie lasu, czyli tytułowej
ściółce leśnej, w której artysta pokazuje złożony mikroświat pełen
drobnych, fascynujących szczegółów. Frello pokazuje ściółkę leśną w
niezwykle realistyczny sposób, odtwarzając detale mchu, liści, małych
roślin i żyjących tam owadów. Widzimy też grzyby i kamienie. Jednak
to, co jest w obrazie najważniejsze, to jego surrealistyczne
elementy. Na obrazie można dostrzec fantastyczne detale, jak ukryte
maleńkie postacie, baśniowe stworzenia, czy magiczne obiekty, które
wydają się być częścią leśnej rzeczywistości.
„Ostatni
człowiek” (reprodukcja
na https://carombk.weebly.com/otto-frello.html) to
jeden z najbardziej refleksyjnych i symbolicznych obrazów Otto
Frello, który łączy realistyczne przedstawienie świata, a zarazem
apokaliptyczną wizję. Dzieło to porusza tematykę samotności,
kruchości ludzkiego życia oraz wpływu cywilizacji na naturę. Obraz
porusza wątki egzystencjalne, odnosząc się do przyszłości człowieka i
świata. Przedstawia wizję świata, z którego ludzkość odeszła lub
pozostał na nim ostatni człowiek. Na obrazie można zobaczyć samotną
postać stojącą w opustoszałym krajobrazie. Postać ta wychodzi spoza
ram obrazu. Co nadaje głębsze znaczenie. Postać opuszcza ruiny
miasta. W tle porzucone są budynki lub rozległa, pustynna przestrzeń.
Oto samotny człowiek porzuca dotychczasowe miejsce zamieszkania.
Gdzie idzie, ucieka? Może został zmuszony do szukania nowego domu.
Artysta skłania widza do refleksji
nad przyszłością ludzkości i konsekwencjami, jakie niosą nasze
działania. Można interpretować ten obraz jako ostrzeżenie przed
nadmiernym wyzyskiwaniem natury, katastrofami ekologicznymi. Pusty,
opustoszały krajobraz symbolizuje świat po wielkim kataklizmie, w
którym człowiek pozostaje sam. Obraz ten jak wiele innych dzieł Otto
pozostawia nam otwartą interpretację. Zaprasza nas do zastanowienia,
kim jesteśmy i jaki mamy wpływ na to, co nas otacza. Dzieła
przyciągają nas swoją formą, detalami, wspaniałym warsztatem i
techniką wykonania. Zaskakują nas tajemniczością, fantazją i
surrealizmem z pogranicza snu i rzeczywistości. Patrzymy na te obrazy
i wracamy następnego dnia. Na pewno nie można przejść obojętnie obok
dzieł Frello. Można by tu pisać jeszcze wiele o samym artyście i
wymienić wiele jego dzieł. Wybrałam tych sześć, które najbardziej
utkwiły mi w pamięci podczas wizyty w muzeum w Varde. Poruszyły i
zmusiły do refleksji. Kiedy powracam do tych dzieł oraz przeglądam
inne, odkrywam nowe detale. Obrazy te mają pełnię głębi są
odzwierciedleniem samego artysty, którego miałam okazję spotkać
podczas targów książki. Odbywały się one w budynku Forum w
Kopenhadze. Otto Frello człowiek tajemniczy, skromny i pełen pokory,
przemyśleń nad otaczającym nas światem. Filozof, outsider, nie
związany z żadną znaną grupą artystyczną. Podążający za swoimi
ideami. Artysta, który wypracował swój własny niepowtarzalny styl.
PRZYPISY:
Źródła:
https://lex.dk/Varde
https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Frello#Personal_life
https://snl.no/København
https://carombk.weebly.com/otto-frello.html
https://www.wikiart.org/en/otto-frello/all-works
John
Lindow, Norse
Mythology: A Guide to the Gods, Heroes, Rituals, and Beliefs, 2002
Warszawa, 2024
Autorem eseju jest Anna Sørensen,
wszelkie prawa zastrzeżone
Anna Sørensen urodzona 21.11.1978 w Warszawie z wykształcenia plastyk i historyk sztuki. Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Przez wiele lat związana z Duńskim Związkiem Historyków Sztuki.